• Aktualności

Aktualności Instytutu Podstaw Informatyki PAN

Rusza rekrutacja do Szkoły Doktorskiej Technologii Informacyjnych i Biomedycznych PAN


21 czerwca rusza rekrutacja do Szkoły Doktorskiej Technologii Informacyjnych i Biomedycznych Instytutów PAN (TIBPAN). TIBPAN prowadzi kształcenie interdyscyplinarne przygotowujące do uzyskania stopnia doktora w następujących dyscyplinach:

  • informatyka techniczna i telekomunikacja,
  • inżynieria biomedyczna,
  • nauki medyczne.

Instytut Podstaw Informatyki PAN w ramach studiów w TIBPAN prowadzi rekrutację w 7 tematach badań doktoranckich:

  1. Informacja interakcyjna i jej wykorzystanie w Genome Wide Interaction Studies,
  2. Ku semantycznym miarom zawartości informacyjnej - integracja wiedzy z grafu linków i semistrukturalnej informacji tekstowej,
  3. Learning to rank w modelowaniu różnicowym i medycynie spersonalizowanej,
  4. Modelowanie danych Positive Unlabelled,
  5. Weryfikacja socjotechnicznych modeli systemów wieloagentowych i protokołów elektronicznego głosowania,
  6. Wykorzystanie metod uczenia maszynowego do wykrywania mutacji w sekwencjach DNA oraz zmian sygnałów epigenetycznych istotnych dla regulacji ekspresji genów w wybranych chorobach,
  7. Zwodnicze przykłady w głębokich sieciach neuronowych.

Więcej na ten temat na stronach:
https://ipipan.waw.pl/studia/szkola-doktorska-tib-pan
http://tib.ippt.pan.pl

Termin nadsyłania zgłoszeń na adres Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN mija 2 lipca 2021 r.

Sztuczna Inteligencja w analizie mowy osób z autyzmem


Narodowe Centrum Nauki ogłosiło wyniki konkursów OPUS 20, PRELUDIUM BIS 2 oraz SONATA 16, ogłoszonych w dniu 15 września 2021 r.. Wśród projektów wybranych do finansowania znalazł się projekt SONATA, pt. "Co słychać? Komunikacja społeczna w autyzmie: podejście obliczeniowe", który będzie realizowany przez konsorcjum Uniwersytet Warszawski i Instytut Podstaw Informatyki PAN. Kierownikiem projektu będzie dr Izabela Maria Chojnicka z Wydziału Psychologii UW. Kierownikiem zadań w IPI PAN będzie dr Aleksander Wawer.

Celem projektu jest wykorzystanie uczenia głębokiego, gałęzi sztucznej inteligencji, oraz przetwarzania języka naturalnego do analizy mowy osób z autyzmem w porównaniu do osób zdrowych, rozwijających się typowo. W wyniku realizacji projektu zwiększy się nasza wiedza na temat komunikacji społecznej w autyzmie, w szczególności pragmatycznych aspektów języka.

17.05.2021 - Seminarium Instytutowe — godz. 12:00 seminarium on-line,

Łukasz Dębowski (Instytut Podstaw Informatyki PAN) i Tomasz Steifer (Instytut Podstaw​owych Problemów Techniki PAN)

Streszczenie (autorskie):

Przedstawimy elementy teorii kompresji i predykcji uniwersalnej dla procesów stacjonarnych. Rozpoczniemy od prostych przykładów procesów Markowa i ogólniejszych definicji procesów stacjonarnych i ergodycznych. Opowiemy o twierdzeniach Birkhoffa i Azumy, o nierównościach Krafta i Pinskera. Przedyskutujemy parametry procesu takie jak intensywność entropii i nieprzewidywalność. Wytłumaczymy, czemu minimalizacja krosentropii prowadzi do minimalizacji stopy błędu. Skonstruujemy także przykładową uniwersalną miarę prawdopodobieństwa PPM (Prediction by Partial Matching) indukującą kod i predyktor uniwersalny. Wspomnimy o problemie efektywizacji i losowości algorytmicznej. Nie będziemy stronić od wzorów, ale postaramy się przedstawiać intuicje, nie zamiatając pod dywan ograniczeń rozpatrywanej teorii.

Czytaj więcej: 17.05.2021 - Seminarium Instytutowe

Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego 2021


Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce jest organizowany przez Polskie Towarzystwo Informatyczne
Konferencja "Polska w technosferze przyszłości" (zdalna, 25 maja) jest jednym z głównych wydarzeń obchodów ŚDSI .
Instytut Podstaw Informatyki PAN jest patronem instytucjonalnym tego wydarzenia.

Więcej szczegółów na stronie internetowej: https://sdsi.pl

19.04.2021 - Seminarium Instytutowe - godz. 12:00 seminarium on-line

Paweł Morawiecki (Instytut Podstaw Informatyki PAN)

Odnośnik do spotkania w MS Teams (nowe okno)

Streszczenie (autorskie):

Organizacja danych do treningu sieci neuronowej (np. klasyfikatora) zwykle odbywa się w następujący sposób. Przykłady ze wszystkich klas mieszane są ze sobą i tworzą mniejsze „paczki” (ang. batch), tak by rozkład przykładów w poszczególnych paczkach był możliwie podobny do rozkładu w całym zbiorze treningowym. Jeśli zrezygnujemy z tego założenia i próbujemy uczyć sieć w bardziej naturalny sposób, sekwencyjnie pokazując kolejne klasy/zadania, okazuje się, że jest to bardzo problematyczne. Taki sposób uczenia nazywany jest „continual learning”. Na seminarium zostanie przedstawiony główny problem, scenariusze, w których badamy to zagadnienie oraz metody, które z mniejszym lub większym sukcesem próbują sobie radzić ze zjawiskiem zapominania w sieciach neuronowych.


© 2021 INSTYTUT PODSTAW INFORMATYKI PAN | Polityka prywatności | Deklaracja dostępności